söndag 30 januari 2011

Söndagskultur

Mickis ville titta på utställningen terrakottaarméen på östasiatiska så idag tog vi oss iväg och var lite kulturella. Det blev en mysig promenad ut på skeppsholmen.
Armén var riktigt häftig! Alla gubbarna var ca 10-15 cm längre än genomsnittsmänniskan på den tiden för att de skulle verka mer skrämmande för den vanliga människan.
Det fanns en del småarméer som för folk som inte var riktigt lika viktiga som kejsaren. En av småarméerna hade även bokhållare med sig "där är vi sa Micke" och vi började fundera på hur dom skötte sin bokföring exempelvis "inköp av krigare, kreditera kassan, debitera kostnad krigarinköp. ska de kanske även skrivas av? Hur lång är avskrivningstiden för en krigare?? Vad hände om de dör i strid, då blir det utrangering..."
Jag har ganska nyligen lärt mig hur man hanterar anläggningar och tycker det är roligt att fundera på avskrivningstiden på saker. Tråkig humor jag vet.
Ja hur som helst, de där imperierna krigade för att ena området och när de väl lyckats så föll riket, då visste de inte vad dom skulle ta sig för när man inte längre behövde kriga och fightas för att enas. Intressant, kanske något även för europa att fundera på.

Efter utställningen blev det en sväng på stan och jag hittade lite reagarn på NK. Jag ska provsticka en grej, kan bli jobbigt om det blir bra för jag hittade bara 100 gram och det jag ska sticka kräver typ 500 gram.

Nu är vi hemma och Mickis ska laga middag, på söndagar äter vi köttmiddag här hemma. En riktigt mysig söndag helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar