lördag 10 december 2011

Julsnaps

Mina ansvarsområden varje jul är godis och efterrätt. Förra året gjorde jag även egenkryddad snaps. Jag fortsätter med den trenden i år. Förra året blev det saffranssnaps som var supergod och i årblir det julsnaps.


Superenkelt är det:
1 flaska vodka, jag tog en liten absolut
1 påse hela nejlikor
1 påse hela kardemummakärnor
1 bit ingefära
1 msk kanel
15 russin.


Blanda ihop allt och låt dra i två veckor (det finns fortfarande tid!) Sen ska det silas och kylas.
Har ännu inte provsmakat min men den luktar fantastiskt och den har en så fin och julig färg. Receptet kommer från mat magasinet.


Just nu pågår även planeringen för fullt om vad som ska bakas och fixas till julafton. Jag börjar alltid med att skriva ner alla recept och sen väljer jag ut ett par favoriter som jag gör. Känner att jag kanske har lite för många favoriter i år det blir svårt att välja. 

1 kommentar:

  1. Pyssliga duktiga syster! Jag hörde om en tjej som gjort lakritstryffel, lät jättegott! Kan du inte prova? Finn spå en sida som heter sotsaker.com, du kan den säkert..:) Eller så kanske jag ska prova själv...!

    SvaraRadera