tisdag 22 maj 2012

Tårta till babyshower - hur gör man

Jag började med att kolla på google på bilder på andra babyshower tårtor. På många av tårtorna krävs det att man använder sig av sugarpaste. Jag har inte riktigt kommit dit och bestämde mig för att göra en ganska traditionell gräddtårta dekorerad med marsipan.

Klassiska gräddtårtor är ju ofta jordgubbssylt och vaniljkräm, jag tycker det blir lite trist och började därför se vad för alternativ som finns. Jag fastnade för en kombination av jordgubb- och limemousse.

Jordgubbsmoussen lånade jag recept härifrån. Lyckan var sen när jag hittade svenska jordgubbar i butiken.

Limemoussen kommer härifrån.

Sen var det bara att bygga tårtan som vanligt. Jag började med ett lager lime och sen ett lager jordgubb. Toppade hela tårtan med grädde och sen la jag på mina dekorationer som jag färgat och skurit ut i marsipan. Fördelen med att använda mousse är att tårtan blir väldigt hög och fin i och med att moussen är ganska fast.



 Så här blev resultatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar