torsdag 6 december 2012

En mjölkfri god jul

För Isacs skull ska jag äta mjölkfritt ett par veckor. Att äta mjölkfritt kan inte komma mer olägligt än inför jul, lussebullar, godis, choklad osv. Allt gott som jag hade sett fram emot att äta och baka. Så jag testade helt enkelt att göra kola lagad med soyagrädde och mjölkfritt smör. Funkar bra tycker jag. Den här batchen gjorde jag utan smak för att kolla hur själva grundkolan smakar, men annars är min favorit att göra kola med pepparkakskrydda. Det blir nog nästa batch.

Receptet kommer härifrån och jag bytte som sagt bara ut grädden mot soyagrädde och smöret mot mjölkfritt.
Mina vänner som fick smaktesta igår tyckte att den var väldigt god. Även här är det absolut bästa knepet att använda termometer då får man kolan perfekt. Kola ska hålla 124 grader och knäck blir perfekt vid 120 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar